Sosiaalinen media luo uusia mahdollisuuksia rekrytointimaailmaan. Hyödynnä kaikki sosiaalisen median hyödyt, katso alta kaikki vinkkimme!

1. Tarkat kohdennusmahdollisuudet – tavoita potentiaaliset hakijat kustannustehokkaasti!

Sosiaalisen median mainonta on tarkkaa – tavoitamme hakijoita muun muassa alueen, koulutuksen, nykyisen tittelin, iän ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Mainonta on myös muita kanavia kustannustehokkaampaa ja mainontaa voidaan muokata reaaliajassa. Mainonnan avulla saat myös dataa ilmoituksesi kiinnostavuudesta, kannattaa kilpailuttaa eri versioita!

2. Kaikki eivät hae aktiivisesti töitä, mutta voivat silti olla halukkaita vaihtamaan

Aktiivisesti töitä hakevat skrollaavat työnhakusivustoja päivittäin, mutta passiivisia hakijoita ei sovi unohtaa! Passiivisilla hakijoilla tarkoitetaan niitä, jotka olisivat kiinnostuneita ehkä vaihtamaan työnantajaa tai ottamaan uudet haasteet vastaan. Somessa kiinnostusta herättävä ilmoitus voi johtaa uuteen työpaikkaan.

Usein myös suosittelu somen kautta johtaa uuteen työpaikkaan – jaot, kommentit ja tägäykset ovatkin rekryilmoituksille elintärkeitä!

3. Rekrytointi on hyvää näkyvyyttä omalle brändille

Hyödynnä rekrytointi-ilmoitusten näkyvyys! Työllistäminen ja kasvu ovat jokaiselle yritykselle hyviä merkkejä. Kannattaa miettiä, missä omissa kanavissa rekryjä nostaa. Paras tapa on tehdä jokaiselle kanavalle omat sisällöt – jokaisella kanavalla on oma tyylinsä, tavoitteensa sekä kohderyhmänsä.

Hyvistä tekijöistä on aina pulaa, miettikää siis, miten erottaudutte kilpailijoista tai miten tuotte esille työyhteisönne vahvuuksia. Jatkuva sometekeminen on avain onneen, jolloin avoimia hakemuksiakin rapisee huomattavasti enemmän.

4. Hyödynnä omien työntekijöidesi verkosto

Omat työntekijät ovat yrityksen äänitorvi – somessa postauksia jaetaan usein mieluusti. Moni yritys maksaa työntekijöilleen myös rekrytointivinkeista palkkioita, verkostot todellakin kannattaa hyödyntää! Monilla on paljon seuraajia somessa etenkin samoilta aloilta.

Työpaikan vaihtoa miettivä voi vakuuttua yrityksen omien tekijöiden suositteluista – henkilökohtainen suosittelu on aina painavampi viesti kuin yrityksen oma viestintä.

5. Käytä eri somekanavia rekrytoidessa

Hyödynnä rekrytoinneissa monipuolisesti kanavia – Facebookissa on laaja peitto ja varsinkin nuorempaa kohderyhmää ajatellen Instagram toimii parhaiten! Facebookin mainonta on todella edullista ja mainontaa on mahdollista kontrolloida reaaliajassa. Kampanjat voidaan sulkea, kun hakemuksia on riittävä määrä tai kun sopiva tekijä on löytynyt. Instagramissa kannattaa kokeilla mainostamista myös Storiesin puolella, jossa mainoshinnat ovat alhaalla ja kilpailu ei ole niin kovaa.

LinkedIn on monen rekrytoijan suosikki, mutta mainonta on Facebookia tuntuvasti hintavampaa. Suosittelemme LinkedIniä etenkin asiantuntijarekrytoinneissa. Mikäli olet itse työnhaussa, viilaa LinkedIn-profiilisi kuntoon näillä ohjeillamme!

Moni jakaa rekrytointeja myös Twitterin puolella. Muista laittaa asiatunnisteet, kuten #rekry, mukaan ilmoitukseen niin potentiaaliset hakijat löytävät ilmoituksen. Mikäli käytät rekrytoinneissa myös videoita, älä unohda YouTubea!

Seuraa Amikoa somessa, jotteivat ilmoituksemme mene ohi: Facebook, LinkedIn, Instagram.