Amiko on Merivaaran kumppani henkilöstövuokrauksessa ja Amiko on ollut tukena myös vuoden 2019 yt-prosessin jatkotoimenpiteissä.
Amiko on ollut lahtelaisen Merivaaran henkilöstöpalvelukumppani jo usean vuoden ajan. Yhteistyö henkilövuokrauksessa alkoi vuonna 2017.
– Amikon palvelulupaus vakuutti. Jo ihan ensimmäisten keskustelujen jälkeen oli luottavainen olo, että heillä on meille oikeanlainen kokonaispaketti tarjolla, Merivaaran toimitusjohtaja Juha Taimisto sanoo.
Merivaara keskittyy huippuluokan leikkaussaliratkaisujen, kuten saliohjausjärjestelmien, leikkausvalaisinten ja -pöytien sekä leikkaussalien kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Merivaaran pääkonttori, huoltopalvelukeskus, tuotanto sekä myynti- ja markkinointi sijaitsevat Lahdessa.
Yritys työllistää noin 70 henkilöä.
Vuokratyöntekijöitä tilauspiikkejä tasaamaan
Amiko on Merivaaran henkilöstöpalvelukumppani tuotannon vuokratyöntekijöissä. Vuokratyöntekijöitä tarvitaan tasamaan tilauspiikkejä esimerkiksi loppuvuodesta ja kesälomien aikaan.
– Asiakkaana olemme varmaan siitä tyypillinen toimija, että olemme huonoja ennakoimaan tarpeitamme, mutta Amikon vastaus on aina ollut, että riittääkö uudet työntekijät huomiseksi vai tarvitsetteko jo tänään, Taimisto kiittelee.
Yleensä pestit ovat muutaman kuukauden mittaisia. Amikon myyntijohtaja Jarno Salmela kertoo, että työntekijöiksi pyritään löytämään tuotannon ammattilaisia ja parhaassa tapauksessa jo aiemmin Merivaarassa Amikon kautta työskennelleitä tekijöitä.
– Amikon kautta olemme saaneet tiimiimme myös tekijöitä omaan palvelukseemme vuokratyösuhteen päätyttyä, Taimisto kertoo.
Yhteistyön alussa Amikon HR-osaston henkilöstökonsultti kävi kiertämässä Merivaaran tuotannon työskentelytilat, jotta jo työntekijöiden haastattelutilanteessa rekrytoijalla on selvä kuva siitä, minkälaisia tehtäviä uudessa työpaikassa on edessä.
– Merivaaran kaltaisissa pitkissä kumppanuuksissa opimme tuntemaan asiakasyrityksen tarpeet, ja meidän on helpompi löytää yritykseen sopivia vuokratyöntekijöitä, Salmela sanoo.
Amiko tukena yt-prosessin läpiviennissä
Vuokratyöntekijöiden lisäksi Amiko on ollut Merivaaran tukena myös henkilöstön vähennystilanteessa. Vuonna 2019 Amiko tuki Merivaaraa yt-neuvotteluista seuranneiden toimenpiteiden toteuttamisessa.
Taimiston mukaan Amikon kokonaisvaltaiset palvelut henkilöstöasioissa olivatkin jo uutta kumppania etsiessä yksi tekijä, joka herätti mielenkiinnon yritystä kohtaan. Vuokratyöntekijöiden lisäksi Amiko Groupilta saa kattavat rekrytointipalvelut, soveltavuus- ja henkilöstöarvioinnit, työkykypalvelut, ohjelmistopalvelut, meriliikenteen miehityspalvelut sekä palkanlaskenta- ja tilitoimistopalvelut.
Yt-neuvotteluiden lakisääteisten velvoitteiden täyttämisen auttajaksi Amiko valikoitui, koska Amikon ihmiset olivat tuttuja ja ikävässä tilanteessa oli helppo kääntyä tutuksi tulleen kumppanin puoleen.
– Henkisesti oli varmasti sekä meille että irtisanotuille mukavampaa, että oli ulkopuolinen toimija, joka toteutti toimenpiteet, Taimisto sanoo.
Taimiston mukaan myös Merivaara olisi periaatteessa voinut toteuttaa muutosturvaan vaadittavat valmennukset myös omin voimin, mutta yrityksessä pidettiin järkevämpänä sitä, että työntekijät pääsevät puolueettomalle maalle yt-prosessin jälkeen.
Salmelan mukaan herkässä irtisanomistilanteessa yritys helpottaa omaa toimintaansa, kun ulkopuolinen kumppani pitää huolta, että lakisääteiset velvoitteet tulevat hoidettua ja juridiset riskit pystytään myös välttämään.
Amiko toteutti muutosturvaan kuuluvat valmennukset
Amiko Groupiin kuuluva Työkykypalvelut auttaa myös esimiehiä irtisanomistilanteissa erilaisilla valmennuksilla, jotta yritykseen jäävä henkilöstö pystyy sitoutumaan yrityksen toimintaan yt-prosessin jälkeen. Hyvin hoidetuilla irtisanomisilla on merkitystä myös työnantajamielikuvan säilyttämisessä. Ihmistä kunnioittavasti toteutettu henkilöstön vähentäminen ja siitä seuraavat toimenpiteet ovat myös osa yrityksen yhteiskuntavastuuta.
– Meidän tehtävämme on olla irtisanotuille paineenpurkuventtiili irtosanomistilanteessa. Tilanne on herkkä, Salmela sanoo.
YT-lakiin kuuluva uudelleensijoitusvalmennus on muutosturvan toimintamalliin kuuluva lakisääteinen valmennustakuu yrityksessä vähintään viisi vuotta työskenneille työntekijöille. Yrityksen on tarjottava näille työntekijöille työllistymistä edistävä valmennus, jonka arvon on vastattava työntekijän yhden kuukauden palkkaa.
Tämä muutosturvalaki koskee yrityksiä, jotka
- työllistävät yli 30 henkeä
- joutuvat irtisanomaan työntekijöitä tuotannollisista tai taloudellisista syistä.
Amiko toimitti muutosturvalakiin perustuvat palvelut avaimet käteen -periaatteella. Käytännössä kaikki irtisanotut kontaktoitiin, heidät kutsuttiin Amikon tiloihin haastatteluun ja heidän tilanteestaan tehtiin nykytila-analyysi. Näiden toimenpiteiden jälkeen irtisanottujen työllistymismahdollisuudet kartoitettiin. Työllistymisvalmennuksessa käsiteltiin myös verkostoitumista, opastettiin CV:n päivittämiseen ja jokaisesta tehtiin Thomas Internationaliin kuuluvan Amiko Analysiksen työntekijäanalyysi. Lisäksi omia vahvuuksia ja tulevia uravaihtoehtoja kartoitettiin TE-palvelujen tarjoaman AVO-ammatinvalintaohjelman avulla.
–Monella oli pitkä työura tuotannonpuolelta ja modernit työnhaun välineet ja käytänteet olivat vieraita. Meille on tärkeää, että olemme inhimillisiä ja kohtaamme ihmiset ihmisinä myös vaikeissa tilanteissa, Salmela sanoo.
Taimiston mukaan Amikon tarjoama räätälöity kokonaisuus muutosturvan toteuttamiseksi toimi hyvin.
– Tällä hetkellä olemme tyytyväisiä nykyisiin palveluihimme, eikä ole tarvetta laajentaa nykyisestä viitekehyksestä. Mutta Amikon palvelut ovat tiedossa ja varmasti pohdinnan kohteena, jos joskus tarvitsemme laajemmin henkilöstöpalveluja, Taimisto sanoo.