Bronto Skylift on 52-vuotias suomalainen yritys ja yksi maailman johtavista kuorma-auton alustalle asennettujen nostolavojen valmistajista. Yrityksellä on noin 450 työntekijää, joista suurin osa Suomessa, ja sen viennin osuus on peräti 97 %. Vuosikymmenten aikana Bronto Skylift on toimittanut yli 8000 laitetta noin 130 maahan, toimien monella tapaa alansa edelläkävijänä. Teknologian ja markkinoiden kehittyessä jatkuva uusiutuminen on kuitenkin välttämätöntä – ja kasvu syntyy ennen kaikkea oikeiden ihmisten kautta.
Strateginen rekrytointi ja suorahakupalvelun merkitys
Bronto Skyliftin rekrytointistrategia on vahvasti kytköksissä yrityksen kasvuun ja kehitykseen. Koska yrityksen tuotteet ovat teknisesti vaativia ja niillä kirjaimellisesti pelastetaan ihmishenkiä, avainhenkilöiden valinnassa painottuu muutakin kuin vain ammatillinen osaaminen. ”Safety above all” on Bronto Skyliftin ensimmäinen arvo, joten meillä laatu ja työturvallisuus eivät ole neuvoteltavissa,” kertoo henkilöstöjohtaja Hannu Sivula. Myös yhteistyökyky ja kulttuurinen sopivuus ovat kriittisiä tekijöitä, sillä monimutkaisen laitteen suunnittelu, valmistus ja huolto ovat monen eri roolin saumattoman yhteistyön tulosta.
Miksi Amikon suorahaku?
Perinteiset työpaikkailmoitukset tavoittavat vain aktiivisia työnhakijoita, mutta tiettyä osaamisen ja kokemuksen yhdistelmää etsittäessä ne eivät aina riitä. ”Onnistuneen rekrytoinnin voi toteuttaa monella tavalla, mutta suorahaku tavoittaa myös ne kandidaatit, jotka eivät seuraa aktiivisesti työpaikkailmoittelua,” Sivula toteaa.
Lisäksi Bronto Skyliftin toimiala on globaali, mutta kapea ja erikoistunut, mikä tarkoittaa, ettei kilpailijalta rekrytoiminen ole aina mahdollista. Siksi on tärkeää löytää myös muilta aloilta ne osaajat, joiden liiketoimintamalli ja -logiikka ovat riittävän samankaltaisia.
Oikean suorahakukumppanin valinta
Kun Bronto Skylift valitsi suorahakukumppania, ratkaisevassa asemassa oli kyky ymmärtää yrityksen liiketoimintaa ja alan erityispiirteitä. ”Suorahakukonsultti saa haastaa ja kyseenalaistaa toimeksiantajan olettamukset haettavasta roolista ja kandidaattiprofiilista. Ammattitaitoiselle konsultille haastaminen on suorastaan velvollisuus,” Sivula korostaa.
Myös toimeksiantajan edustaminen kandidaateille on kriittistä. Suorahakukumppanin tulee osata viestiä yrityksen kulttuurista ja tarpeista uskottavasti ja ammattimaisesti.
Suorahakuprosessin kulku ja lopputulos
Rekrytointiprosessi eteni Bronto Skyliftillä suunnitellusti. Vaikka aikataulujen yhteensovittaminen toi omat haasteensa, joustava yhteistyö Amikon kanssa varmisti sujuvan etenemisen. Lopputulos ylitti odotukset: ”Kun päädytään tilanteeseen, jossa toimeksiantaja voisi palkata kenet tahansa esitellyistä kärkikandidaateista, on projekti onnistunut,” Sivula summaa.
Yksi suorahakuprosessin suurimmista eduista oli myös saadun palautteen hyödyntäminen. Konsultin keskustelut myös sellaisten kandidaattien kanssa, jotka eivät jatkaneet prosessissa, tarjosivat arvokasta tietoa päätökseen vaikuttavista tekijöistä ja auttoivat strategisen rekrytoinnin kehittämisessä.
Pitkäjänteinen vaikutus liiketoimintaan
Suorahaku ei ole vain yksittäisten rekrytointien työkalu, vaan strateginen valinta, joka tukee yrityksen pitkän aikavälin kasvua ja kehitystä. ”Organisaatiokulttuuri, joka ei muutu ja kehity, alkaa taantua. Rekrytoinneissa ei kannata tavoitella yhteensopivuutta eilisen kulttuurin kanssa, vaan etsiä ihmisiä, jotka ovat halukkaita hyppäämään kyytiin rakentamaan huomisen kulttuuria,” Sivula sanoo.
Avoimet työpaikkailmoitukset voivat tavoittaa aktiiviset hakijat, mutta suorahaku tuo esiin ne osaajat, joita yritys ei itse osaisi lähestyä tai jotka eivät tunnista yritystä potentiaaliseksi työnantajaksi. Samalla se säästää merkittävästi aikaa ja resursseja. ”Rekrytointi on konkreettinen esimerkki siitä, miten paremmilla päätöksillä voi vaikuttaa organisaation menestymiseen. Oikean suorahakukumppanin valinta on osa tätä päätöksenteon kokonaisuutta,” Sivula kiteyttää.
Mitä kriittisempi haettava rooli organisaation kannalta on, sitä todennäköisemmin kannattaa harkita suorahakua. Rekrytoinnissa ei haeta parasta, vaan oikeaa henkilöä eli sellaista, joka vastaa parhaiten tehtävän vaatimuksia ja asetettuja kriteereitä. Oikean yhdistelmän toteutuessa, positiivinen vaikutus liiketoimintaan voi olla huomattava. Bronto Skyliftin ja Amikon yhteistyössä tavoitteena on varmistaa onnistuminen juuri tällaisissa kriittisissä rekrytoinneissa.
Tähän asiakastarinaan haastattelimme Hannu Sivulaa, Bronto Skyliftin henkilöstöjohtajaa. Hannulla on pitkä kokemus henkilöstöjohtamisesta ja strategisesta rekrytoinnista.