In English
In English

Amikon rekrytointi perustuu tutkittuun tietoon

Sopivan työntekijän löytyminen asiakkaamme työhön, työkulttuuriin ja toimintatapaan on aina tavoitteemme. Onnistumisestamme tai kehityskohteista on saatava tietoa, jotta tavoite täyttyisi yhä tarkemmin. Hiljaiset signaalit todellisesta laatutasostamme eivät meille riitä, vaan asioita pitää kysyä ja tutkia. Keväällä 2024 Amikossa käynnistettiin kehitysprojekti, jossa yhteistyöllä työntekijöiden ja asiakkaan kanssa pyrimme varmistamaan entistä paremman palvelun laatu.

– Parantaaksemme asiakas- ja työntekijätyytyväisyyttä olemme ottaneet työntekijät ja asiakkaat keskiöön yhteisten toimintamallien kehittämiseksi, kertoo tutkimuksen toteuttaja Amikon yhteyspäällikkö ja palvelumuotoilija Johanna Teerioja.

Saatujen vastausten perusteella kerrytetään tietoa, jolla voidaan jatkossa valmistella ja ohjata rekrytointia vastaamaan yhä paremmin asiakkaamme tarpeisiin tai odotuksiin.

Työntekijän näkökulmasta arkityön mielekkyys on avainasia. Jos työntekijä kokee epävarmuustekijöitä työssään, nousevat pienetkin työhaasteet isoiksi. Vastaavasti mielekkääksi kokemassaan työssä työntekijän sietokyky ja ratkaisuhalukkuus kasvavat. Ja positiivinen asenne ketjuuntuu myös yritysasiakkaalle myönteisenä kokemuksena.

–  Kyselytutkimuksen avulla saimme arvokasta tietoa esimerkiksi perehdytykseemme liittyen ja miten eri ikäryhmät kokivat työn kuormittavuuden. Saatujen vastausten perusteella voimme kehittää työntekijäkokemusta, ja sitä kautta asiakastyytyväisyyttä, Johanna kertoo.

Yrityksillä on erilaisia johtamistapoja, joita työntekijän tulisi sisäistää ja toimintamalleja, jotka olisi omaksuttava. Palkkaavan tahon, eli Amikon kehitystyön näkökulmasta palautteen kerääminen on keskeistä, sillä se edistää vuorovaikutusta. Haluamme tietää miten voisimme toimia paremmin, jotta työntekijämme omaksuisi tehokkaammin työkohteen käytännöt ja kokea työhyvinvointia.

Lähtökohtanahan on, että työntekijä on hakuvaiheessa kokenut työpaikan itselleen sopivaksi. Rekrytoinnin edetessä selvitetään asiakkaan ja työnhakijan edun nimissä heidän yhteensopivuuttaan. Prosessi on olemassa ja kestotestattu, mutta tyytyväisyys on ensimmäinen askel taantumaan.

– Saamme palautteista rekrytointiin ja asiakastyöhömme kehityksen yksityiskohtia, joilla voimme kehittää työntekijäpolkuamme ja asiakaskokemustamme, Johanna toteaa.

Konkreettisena esimerkkinä Johanna listaa viestinnän tehostamisen työntekijöille ja prosessin pullonkaulojen tunnistamisen. Tässä tapauksessa uusia konsepteja syntyi perehdytykseen, viestintään, laskutukseen ja työntekijöiden varusteluun liittyen sekä tapoihin toimia omassa rekrytoinnissa ja asiakaskokemuksen tuottamisessa.

Sopivan ihmisen palkkaaminen on yhteispeliä, jossa parhaimmillaan tieto kulkee ja kaikki osapuolet voivat tahoillaan kehittyä.

Tutustu Amikoon työantajana 

Tutustu yrityksille tarjoamiimme palveluihin

Amiko Group - Johanna Teerioja

Lisää juttuja

Scroll to Top